Je mond durven open doen

Vragen staat vrij. Met dit motto heb ik al redelijk wat geld bespaard, maar ook af en toe iets gedaan gekregen. Met een portie durf kun je dus gewoon echt veel bereiken. En daarbij: als je iets vraagt, wil het ook zeggen dat je ermee zit dus waarom zou je het niet proberen? Heb je onterecht een boete gekregen? Heb je iets gekocht maar wanneer je thuis komt, ontdek je dat het product beschadigd is? Heb je gewoon zin in korting? Dan raad ik je vooral aan gewoon eens te vragen. Why not? Wat heb je te verliezen? Ik toon je heel graag wat voorbeelden waarin ik mijn mond heb durven opendoen en wat het resultaat daarvan was..

Ik was een jaar of twintig toen ik voor school moest pendelen met de trein. Op een dag was mijn maandabonnement vervallen en had ik geen geld om hem te vernieuwen (arm studentje, jup). Toen vertelde ik tegen de conducteur dat ik mijn abonnement vergeten was. Ik moest die toen de volgende dag tonen naar de treinloket, wat ik deed. Ik heb toen een boete gekregen van 60 euro omdat mijn abonnement dus al vervallen was. Mijn meesterplan was dus niet gelukt, maar ik had het nog niet opgegeven. Ik stuurde een brief naar NMBS waarin ik uitlegde dat ik mijn maandabonnement vergeten was en ik dus ook niet wist dat hij vervallen was. Anders had ik hem natuuuurlijk meteen vernieuwd. Raad eens? Ik heb mijn 60 euro terug gekregen.

Een tijdje geleden was ik in de Kinepolis en kreeg je bij aankoop van twee Coca Cola producten een sleutelhangertje. De voorbeelden hingen boven de kassa en het waren echt toffe sleutelhangers, zo een dikke witte bol met grote rode lippen. Dat moest ik hebben. Maar ik wilde geen twee overpriced producten kopen. Dus zei ik met grote puppy-ogen aan de kassierder dat ik zo’n sleutelhanger wou. Hij plukte er een van boven de kassa en gaf hem aan mij. Blij als een klein kind was ik!

Onlangs nog kreeg ik zo’n mail van Bol.com voor mijn verjaardag 2,50 euro. Net als ik die code wilde inwisselen, bleek hij net ongeldig te zijn. Hoe vaak ik dit wel niet meegemaakt heb. Ik trok mijn stoute schoenen aan en besliste eens de chat aan te spreken van Bol. Ik vertelde mijn medechatter dat ik altijd te laat ben met het gebruiken van die code. Of ik tevreden zou zijn met een bon van 10 euro? Ehhh duuuuuuh! Bol heeft toen zomaar zonder minimaal bedrag 10 euro toegevoegd aan mijn mandje. Ik heb meteen iets leuks gekocht voor mezelf.

Twee weken geleden was ik in Amsterdam en kocht ik een koffietasje (hoe kan het ook anders). Thuis gekomen, merkte ik dat het koffietasje een kleine barst had, jammer genoeg. Het zat in een doos en ik had het niet bekeken ter plaatse, dus ik was eraan gerekkerd. Ik vond het erg jammer want het was een mooie mok. Jeweetwel, met een fiets op wat een van de symbolen is voor Amsterdam. Ik stuurde een mail van waar ik het gekocht heb met een foto van de beschadiging en ze hebben me gewoon een nieuwe mok en een klein cadeautje toegestuurd. Machtig!

Wat ik ook doe, is elk jaar een belletje doen naar mijn energieleverancier met de vraag of ze me niet op een goedkoper tarief kunnen zetten. Meestal kunnen ze dat wel waardoor ik elk jaar weer wat extra voordeel doe. Want vragen staat vrij, toch? Het is echt een aanrader dit regelmatig te doen, want ze zullen het niet zomaar bekijken, laat staan zeggen. Behalve mijn autoverzekering, die heeft mij al eens gebeld om te zeggen dat ze een goedkopere partner gevonden hadden voor mij. Gisteren belde ze om te zeggen dat ik vanaf april 80 euro minder moet betalen. Het zijn echt geweldige mensen.

Natuurlijk heb ik ook niet altijd evenveel geluk. Ik had ooit eens een boete omdat ik op een voetpad geparkeerd stond met twee banden. Honderd euro was dat. Ik vond dat wel een beetje onterecht want die voetpad was zo breed als een voetbalveld dus ik vond dat het niet kwam op een halve meter. Ik heb ze toch moeten betalen, maar omwille van mijn vraag heb ik wel een beetje uitstel gekregen en dus extra speling om dit te kunnen betalen. Dat was wel een win.

Ik heb ook ontdekt dat je achteraf een koffer boekt bij Ryanair je tachtig euro moet betalen. TACHTIG EURO. Maar zo zot veel geld! Ik vroeg toen ook of ze niets konden doen omdat ik niet wist dat het achteraf zo duur was, maar daar kreeg ik het deksel op de neus. Ah, het was een poging waard. Ik was wel een beetje kwaad, want ik heb niet eens zoveel betaald voor de vliegtickets.

Dus gewoon durven en proberen. Je hebt niets te verliezen! Wie niet waagt, niet wint!

3 Comments

  1. Irene
    February 23, 2018

    Amai zoveel chancekes! 😀 Maar inderdaad, als je het niet vraagt, gebeurt er ook niets. Dat van Bol ga ik wel onthouden want ik ben ook altijd te laat met zo’n dingen. Heb ook van Zalando eens een korting gekregen omdat ik iets had besteld en het in een pakketautomaat had laten leveren maar toen ik het via de track & trace code wou volgen zag ik dat het gewoon teruggestuurd was zonder dat ik het had ontvangen of iets van een berichtje had gekregen. Blijkbaar een fout in hun systeem en dat was dan een heel gedoe want ik moest dan wachten tot ik mijn geld terug had én alles opnieuw bestellen en toen kreeg ik ter compensatie een korting (wet wel niet meer hoeveel, maar altijd mooi meegenomen hé!).

    Reply
  2. Sam - singlereadytomingleblog
    February 28, 2018

    Haha, ik had al zo’n gevoel dat Ryanair voet bij stuk zou houden. Die geven echt nooit iets toe!

    Reply
    1. Tammiej
      March 1, 2018

      Echt hé, de gierigaards! Ben nog steeds in twijfel of ik nu zou betalen voor een koffer of niet. :p

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *