Mijn turbulent jojo-leven

Ik bekeek nog even mijn 17×2017 en holy shit, ik ben een beetje achter. Met de reizen ben ik dan weer niet achter (obviously) maar de rest moet ik dringend eens bekijken. Het zijn zo leuke dingen dus ik moet er echt eens werk van maken. Ik heb gelukkig nog een halfjaar vooraleer 2017 voorbij is, dus hup met de beentjes! Over beweging gesproken, vandaag ga ik jullie vertellen over mijn turbulent jojo-leven. Ik val maar meteen met de deur in huis: begin 2016 woog ik maar liefst 74 kilo. Way too much. Echt, ik schaamde me dood. Ik durfde  niet meer op de weegschaal, ik voelde mij niet goed in mijn vel en ik was niet tevreden. In hetzelfde jaar je eigen huwelijk plannen helpt wel om wat gewicht te verliezen. In september 2016 woog ik 59 kilo. Een fantastisch gewicht dat zelfs nog een stuk onder mijn streefgewicht (62 kilo) lag. Drie hoeraatjes voor mij! Ik was content gelijk zot en ik voelde mij vooral goed.

Een jaar later is het natuurlijk andere koek. Niet voor niets had ik als voornemen ‘op gewicht blijven’ want ik ken de jojo in mezelf. In de winter heb ik mij toch weer een beetje laten gaan maar het is dit keer wel in proportie gebleven. Ik heb ontdekt dat een gezonde levensstijl ook wonderen kan doen voor je geest en concentratie.  Toch plakken er nu nog wat winterkilo’s aan. Welgeteld drie kilo’s (eigenlijk vier maar dat klinkt al veel meer). Dus momenteel  doe ik mijn best die nog kwijt te raken voor het Dranouter festival is. Ik heb nog 6 weken om dat doel te bereiken. Ik ga er alvast voor. Doen jullie mee?

Hier nog wat tips wat mij vooral geholpen heeft op moeilijkere momenten:

  • Het is maar eten. Die gedachte helpt mij altijd voor een stuk vooruit als ik zin heb in ongezond voedsel. Het is maar eten. Als je het opgegeten hebt, is het er niet meer. Je hebt er dus in feite totaal niets aan.
  • Wil ik het echt? Als ik voluit ja uitroep, eet ik het ongeacht de hoeveelheid calorieën. En dan voel ik mij niet schuldig. Het is iets dat ik wou, ik at het en nu kan ik weer verder.
  • Ik moest soms ook kiezen van mezelf. Bijvoorbeeld als ik bij mensen op bezoek was en ze zetten wat chipjes uit. Oké, Tamara. Wil je liever de chips of eet je liever vanavond een chocolaatje? Je kan niet beide. Dat hielp mij om mezelf mijn guilty pleasure niet volledig te hoeven afzweren.
  • Het is niet omdat je 10 vrienden een biertje drinken dat jij geen cola zero kan drinken. Benoem het gerust als het je onzeker maakt. Ik let nu een beetje op of ik wil die winterkilo’s er eindelijk af. Voel je ook niet verplicht om een stuk taart te nemen van de collega omdat hij jarig is. Zoals in het vorig puntje: jij kiest.
  • Soms kan je wel eens een terugval hebben. Dat mag. Mocht je dan op de weegschaal staan en je bent serieus bijgekomen, weet dat dit eigenlijk niet helemaal klopt. Vaak houdt je lichaam in dat geval  de vetten op maar vanaf je weer gezonder eet, ben je ze kwijt. Oja, sta ook niet elke dag op de weegschaal! Een keer per week is voldoende (maar ik hou mij er helaas ook niet aan).

Good luck!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *