Londen is echt een geweldige stad om te vertoeven. Het is zo’n stad waar je gewoon kan wandelen en vanzelf op veel moois kan uitkomen. Toch is het beter om Londen te bezoeken met een planning zodat je geen klassiekers mist en alles ziet wat je wilt zien of – laten we zeggen – wat anderen vinden dat je moet zien. Ik maakte mijn to-see lijstje op aan de hand van de Londengids van Time to Momo, de vroegere 100% gidsen. Verder maakte ik ook vooral gebruik van Tripadvisor en Google obviously.

Hier alvast de praktische kant:

• Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt te rijden tot in Londen. We namen de Eurostar, dat was een rit van twee uur. Echt easy en de tijd ging zo voorbij met series op mijn laptop.
  • We verbleven in het St. Giles Hotel. Een aanradertje qua locatie maar daar blijft het ook bij. Het hotel had slechte matrassen, een muffe geur en als je het raam openzette kreeg je in plaats van een fris briesje heel veel lawaai. Maar het hotel is qua prijs en ligging wel erg goed, zeker voor Londen. Het was een halfuurtje stappen van het station.
  • Het verblijf was van zaterdag tot dinsdagmiddag.

Too long to read? Ga meteen naar TIPS, onderaan te vinden.

DAG 1

Om 10 uur stapten we van de trein en ik had al meteen een eerste bezienswaardigheid op de planning gezet. Op vijf minuten stappen van het station St. Pancreas bevindt zich het station King’s Cross waar je het spoor 9 3/4 vindt van Harry Potter. We wilden een foto nemen, maar de wachtrij was veel te lang. Wel waagden we ons aan de 9 3/4 shop met allerlei leuke spulletjes van Harry Potter. We gingen naar het hotel en daarna wilden we een hapje eten in het befaamde Breakfast Club. Helaas was daar een wachtrij van twee uur en dan zijn we maar ergens anders gaan eten.

Daarna wandelden we wat in Oxford Street en SoHo. Dat heb ik bewust in de eerste dag gepland omdat onze reis viel in het paasweekend en dus shoppen enkel op zaterdag kon. Daar was ik fout in, want Paasmaandag is daar een bank holiday en dus waren de winkels toch open. Who knew, right? Hier in België is alles dood op zondag en alle feestdagen. In Londen dus niet.

In de avond gingen we naar Hard Rock Café. Dit café staat altijd op de planning, eender waar we gaan. Er stond een gigantisch lange wachtrij om te eten, maar toen we vertelden aan de ingang dat we gewoon iets wilden drinken aan de bar mochten we zo naar binnen. Ik bestelde een portie nacho’s en mijn favoriet drankje, een Electric Blues. Ook kocht ik dit keer een fancy HRC sweater, yay!

DAG 2

We deden op deze dag behoorlijk wat sightseeing. Mijn planning had een logische volgorde en ik had zelfs gewerkt met verschillende kleuren om aan te tonen wat dicht bij elkaar was. Big Ben, Tower of London, Tower Bridge en Westminster Bridge. Ook bekeken we Westminster Abbey, Whitehall en Buckingham Palace. Dit zijn de zaken die je moet gezien hebben in Londen. We gingen via St. James Park naar Buckingham Palace.

Daarna wilden we nog een museum meepikken, zeker gezien ze gratis zijn. Ik twijfelde tussen Tate Modern, Science Museum en het British Museum. Manlief had geen interesse voor Tate Modern (kunstbarbaar) dus koos ik voor het Bristish Museum, simpelweg omdat het maar vijf minuten stappen was van het hotel. Dit museum is zeker de moeite als je houdt van de Egyptische, Romaanse en Griekse geschiedenis. Er was nog veel meer te zien zoals bijvoorbeeld de Afrikaanse geschiedenis maar wij hebben niet alles bekeken.

Onze magen begonnen te grommen en hoewel manlief gecrasht was op het (slecht) bed stond ik erop dat we nog iets gingen eten. Ik zocht via Tripadvisor het beste (en goedkoopste) eetadresje uit en kwam op The Flat Iron, een steakhouse. Mijn man is verzot op steak dus ik wist hem dan toch mee te krijgen. De zaak verdient zeker een dikke pluim. Er stond enkel steak op het menu en je kon wel je bijgerecht kiezen. Ik koos uiteraard voor frietjes. Eerlijk, het was een van de beste steaks die ik ooit gegeten heb. Ik betaalde £10 voor mijn steak, manlief £18 voor zijn Wagyu Bavette (de special, ook een steak maar van een koe die gemasseerd werd enzo).

DAG 3

We zouden St. Pauls Cathedral bezoeken maar die lag te ver weg en we hielden deze cathedraal voor bekeken. Wel bezochten we Trafalgar Square en Leicester Square. Bij de Trafalgar Square is de National Gallery maar we zijn niet binnen gegaan, hoewel het gratis is. Bij Leicester Square was M&M’s World waar we onze ogen uitkeken op vier verdiepingen vol met m&m’s.

Daarna zakten we af naar Covent Garden. We passeerden bij Monmouth Coffee maar de zaak was niet open omdat het paasmaandag was, jammer genoeg. We dronken elders een koffie en we bekeken verschillende streatacts. I love Covent Garden! Als het weer een beetje tegenzit, is het wel iets minder gezellig.

We hadden nog wat tijd over en we zakten ongepland nog af naar Harrods. Die stond niet op mijn planning want het is maar een winkel. Toen ik Harrods binnen ging, wist ik meteen dat het een fout was deze niet in de planning te zetten. Deze winkel is prachtig ingekleed en je kunt er gewoon echt veel vinden. Toen ik ontdekte dat ze spulletjes verkochten van Kikki.k was ik gewoon echt overenthousiast en wilde ik zelfs wonen! Ik volg de website van Kikki.k en hun Pinterestpagina al een tijdje maar toen ik er een keertje iets bestelde, moest ik 20 euro aan importkosten bijbetalen dus dat doe ik niet meer.

Als kers op de taart had ik een musical geboekt van Aladdin. Ik had zelfs niet eens zoveel betaald. Het was maandag en hoewel de plaatsen de goedkoopste waren, was het echt een topervaring. Die decors waren over the top. Ik raad echt iedereen aan om eens zo’n musical te gaan zien. Precies tien jaar geleden ben ik met mijn school geweest naar de musical We Will Rock You. Die was ook echt geweldig.

DAG 4

Ik had ergens eens gelezen dat je de beste foto’s maakt bij zonsopgang en gezien we toch in de middag de trein terug hadden, leek het me een goed idee vroeg op te staan en zo nog wat te hebben aan onze halve dag in Londen. Het opstaan viel op zich wel even zwaar maar het was het zo waard. We hebben echt prachtige foto’s en het leuke is dat je foto’s kunt maken zonder dat er 20 mensen op je foto staan. Je kunt gewoon ook alles zien zonder drummen of te moeten opletten dat je op niemands tenen staat. Alleen al voor dat zou ik het iedereen aanraden. Echt waar. Sta vroeg op. Je krijgt echt een mooi beeld van hoe Londen is in al zijn pracht en sereniteit.

TIPS

• Maak vooraf een goede planning. Londen heeft veel te bieden en je loopt snel verloren in het grote aanbod.
  • Boek een Musical.
  • Sta een keer vroeg op om het mooie Londen te zien zonder honderden toeristen rond je.
  • De metro is duur, wij deden veel te voet en we namen ook vaak de Santander Bikes.